درخواست از خامنه‌ای برای ورود به موضوع رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی

علی خامنه‌ای از علیرضا کریمی به دلیل خودداری از کشتی با ورزشکار اسرائیلی تقدیر کرد.

شماری از چهره‌های کشتی ایران در نامه‌ای سرگشاده٬ از رهبر جمهوری اسلامی خواستند برای حل مشکلات ناشی از خودداری ورزشکاران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی در میادین بین‌المللی وارد عمل شود.
این افراد در نامه خود تاکید کرده‌اند که «هرگز» درباره «رسمیت یا عدم رسمیت» اسرائیل٬ «صحبتی» ندارند و «به‌طور قطع مرجع تصمیم‌گیری در این باره نهادهای دیگری هستند.»
در این نامه خطاب به علی خامنه‌ای آمده که «شرایط جدیدی» در فضای مدیریتی ورزش در دنیا شکل گرفته و «مناسبات سیاسی» اسرائیل در کمیته بین‌المللی المپیک٬ «قدرت» گرفته است.
امضاکنندگان نامه افزوده‌اند که به همین دلیل٬ «خطر محرومیت‌های پیاپی»٬ قهرمانان و مربیان ملی ایران را «تهدید می‌کند.»
مربیان و ورزشکاران امضاکننده این نامه از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند به شورای عالی امنیت ملی «دستور» دهد از «دستگاه دیپلماسی کشور» بخواهد با «تشکیل تیم‌های دیپلماسی و با ورود به کمیته بین‌المللی المپیک»٬ از ورزشکاران ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی حمایت کند.
آنها خواسته‌اند که «این مراجع، تمامتلاش خود را به کار بندند تا موضوع محرومیت ورزشکار، مربی، کشتی و ورزش کشور را، در صورت عدم مبارزه با کشتی‌گیران و ورزشکاران» اسرائیلی٬ «از طریق مذاکره و تعاملات مستقیم و غیرمستقیم و سایر ابزارهای دیپلماتیک» رفع کنند.
این نامه پس از آن نوشته می‌شود که رسول خادم٬ رئیس فدراسیون کشتی ایران و از قهرمانان این رشته ورزشی در ایران و جهان٬ در اعتراض به آنچه «سیاست پنهانکاری» در خودداری از مواجهه با ورزشکاران اسرائیلی از سوی ایران نامید٬ از سمت خود کناره‌گیری کرد.
آقای خادم معتقد بود روش مصدومیت دروغین، خالی کردن میدان مبارزه و شکست فرمایشی در مبارزه قبلی، دیگر جوابگو نیست و باید در این شیوه‌ها بازنگری شود.
رئیس مستعفی فدراسیون کشتی خواهان آن شده بود که شورای عالی امنیت ملی، موضع رسمی خود درباره مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی را به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کنند.
وی در بیانیه‌ای٬ مقام‌های سیاسی جمهوری اسلامی را به «بی‌تفاوتی نسبت به جایگاه قهرمانان ملی» و دروغگویی متهم کرده و گفته است جوایز و افتخاراتی که ورزشکاران کسب می‌کنند «برای رجال مسئول یک نوع سرگرمی اجتماعی است».
پس از استعفای خادم، اعضای شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی نیز از مسئولیت خود کناره‌گیری کردند. مریم منظمی معاونت زنان فدراسیون هم در حمایت از خادم، استعفاء داد.
پس از آن٬ رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی هم از رییس‌ جمهور، وزیر ورزش، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رهبر جمهوری اسلامی درخواست کرد تا نسبت به رفع موانع فرا روی کشتی‌گیران چاره‌جویی کنند.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، استعفای رسول خادم را «بهت‌آور» توصیف کرد و گفت: «نباید بگذاریم عرصه بر یک قهرمان نام‌آور آن‌قدر تنگ شود که راهکار را در استعفاء ببیند.»
در حالی که مسئولان جهانی کشتی به تازگی گفته‌اند در صورت تکرار خودداری کشتی‌گیران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی، عواقب سختی در انتظار کشتی ایران خواهد بود٬ رئیس سازمان بسیج ایران بدون نام بردن از خادم٬ از وی انتقاد کرد.
غلامحسین غیب‌پرور از ورزشکاران، چهره‌ها و مقامات مسئول ایران که خواهان روشن شدن سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی شده بودند، شدیدا انتقاد کرده است.
این در حالی است که احتمال دارد در هشت مسابقه جهانی در ماه‌های آینده، کشتی‌گیران اسرائیلی‌ بر اساس قرعه با قهرمانان کشتی ایران روبرو شوند.
ایران و اسرائیل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ با هم رابطه خصمانه‌ای دارند و مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از نابودی این کشور سخن می‌گویند. اسرائیل نیز ایران را تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان می‌داند.
جمهوری اسلامی از سال ۱۹۸۳ از مواجهه ورزشکاران ایرانی با همتایان اسرائیلی خود جلوگیری می‌کند. اما قانون تصویب شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.
در یکی از آخرین خودداری‌ها از رویارویی با ورزشکاران فدراسیون جهانی کشتی٬ علیرضا کریمی را به دلیل باخت اجباری شش ماه تعلیق، و مربی او را به دو سال محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محکوم کرده بود.

دید

نظرات