مهر 18, 1397 «صالح حمید» فعال سیاسی و روزنامه‌نگار: در حاثه تروریستی اهواز شبهات بسیاری وجود دارد

Views: 940
روز ۳۱ شهریورماه ۹۷، تروریست‌های مسلح در لباس نیروهای سپاه پاسداران با حمله به رژه‌ی نیروهای مسلح در اهواز باعث کشته و مجروح شدن بیش از ۳۰ نفر شدند. حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، که فیلم محرمانه وزارت اطلاعات از این حمله‌ی تروریستی را دیده و روز شنبه ۷ مهر (۲۹ سپتامبر) به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: «سهل‌انگاری باعث بروز حادثه تروریستی اهواز شد.» وی از «اشتباهات امنیتی» سخن گفته و به نقل از فیلم‌بردار ارتش می‌گوید: «فیلم بردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.»
«صالح حمید» فعال سیاسی اهل اهواز و روزنامه‌نگار معتقد است: «حادثه حمله مسلحانه تروریستی رژه اهواز بهانه‌ای بود برای بازداشت و دستگیری فعالین مدنی و جوانان اهوازی به عناوین و اتهامات مختلف. هر چند که گروه‌هایی که در رسانه‌ها نام آن‌ها اعلام شد، اصلا در اهواز با این عناوین وجود ندارند و اکثر این گروه‌ها اعضای چند ده نفره دارند.»
آقای حمید می‌گوید: «عمده فعالیت‌های عربی و مردمی اهواز مسالمت‌آمیز هستند ، مخصوصا در دهه ۹۰ میلادی که نمود بیشتر این فعالیت‌ها در زمینه‌های فرهنگی، تبعیض نژادی و قومیتی بوده است. در منطقه‌ای که بیش از ۸۰ درصد منابع نفت و گاز کشور را در اختیار دارد و مردم آن در فقر غوطه‌ورند، سرکوب خواست‌های منطقه به طور سیستماتیک توسط دولت مرکزی جمهوری اسلامی اعمال می‌شود.»
این روزنامه‌نگار اهوازی در خصوص تناقضات حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز اظهار کرد: «در خصوص حادثه تروریستی اهواز شک و شبهه زیاد است و عدم شفافیت و تناقض در اظهار نظر مسئولین حکومتی، این شبهات را دو چندان کرده است. این حمله تا حدود زیادی شبیه به حمله سال گذشته به مجلس ایران بوده که اگر بیشتر دقت کنیم، می‌بینیم گروه‌هایی که منتسب به داعش هستند، قبلا در ایران دستگیر شده‌اند چه در حمله مجلس و چه در حمله اهواز.»
در خصوص این سهل‌انگاری‌ها، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در گفت‌وگوی ۱۲ مهرماه خود با روزنامه آرمان گفت: «وزارت اطلاعات و وزارت کشور آن‌گونه که باید به‌خوبی عمل نکرده‌اند. تروریست‌ها از پنج ماه گذشته، از فاصله ۷۰۰ متر مانده به جایگاه برگزاری مراسم، خانه‎ای را اجاره می‎کنند و در آنجا مستقر می‎شوند. در روز وقوع حمله تروریستی با خودرو خود حرکت می‎کنند و به جایگاه برگزاری مراسم می‎آیند. گزارشات اطلاعاتی بیانگر این قضیه بود که اتفاقات تروریستی در اهواز رخ خواهد داد، ولی در نهایت سهل‌انگاری شد و شورای تامین در آنجا به‌درستی عمل نمی‎کند.»
«صالح حمید» در ادامه سخنان خود به خبرنگار «آمدنیوز» گفت: «اطلاعات سپاه و نیروهای امنیتی در گروهک‌های تروریستی نفوذ کرده‌اند چه در اهواز، چه در کردستان و چه در بلوچستان و رویکرد حکومت جمهوری اسلامی در خصوص این حادثه کاملا از پیش تعیین شده بوده و این حادثه، بهانه‌ای برای بازداشت بسیاری از جوانان اهواز به اتهام نقش داشتن و یا عضویت در گروهک‌های تروریستی را فراهم کرد.»
آقای حمید کارکرد اصلی حکومت ایران را حمایت از تروریسم عنوان کرده و می‌گوید: «جمهوری اسلامی چه در اهواز و چه در نقاط مختلف ایران با سرکوب‌ها و اعمال خشونت با فعالین مدنی، خود به نوعی تروریسم حکومتی است. این خفقان در کل کشور حاکم است که نمونه آن را در زندان‌ها بسیار مشاهده کردیم، از جمله اعلام خودکشی بسیاری از این فعالین در زندان‌های مختلف حکومت. این حمایت از تروریسم به ایران ختم نمی‌شود و حکومت از تروریست‌های منطقه به ویژه رژیم کودک‌کش بشار اسد هم حمایت می‌کند و میلیاردها دلار از پول مردم ایران خرج حمایت تروریسم جمهوری اسلامی در منطقه می‌شود.»
وی با بیان آمار بالای بازداشت شدگان به بهانه‌ی این حمله گفت: «تعداد بازداشت شدگان در اهواز پس از حادثه تروریستی به ۵۰۰ تن می‌رسد که در میان آن‌ها، معلمین و شاعران و افراد کاملا عادی به صورت فله‌ای دستگیر شده‌اند. تمامی اتهامات وارد شده به آن‌ها واهی بوده و خانواده‌های آنان نگران هستند اما صدای بازداشت شدگان در مناطق حاشیه‌نشین شنیده نمی‌شود. این موضوع یکی از نگرانی‌های خانواده‌های زندانیان در بازداشتگاه است.»

نظرات